Varför genomför Google 12 000 randomiserade experiment per år? Kulturen har svaret

Image

För några dagar sedan talade jag i OBS i P1 om två näringslivstänkare och deras tro på experimenterande, (samhällsekonomisk motsvarighet till Heisenbergs osäkerhetsprincip). Den ena – Nassim Nicholas Taleb – har de flesta samhällsvetare och företagsekonomer någon gång testat att läsa, många erkänner hans storhet men fattar inte riktigt vad det är han jiddrar om. The Black Swan var faktiskt en ganska rörig bok, men hans nya bok Anti-Fragile går det mycket bättre. I den försöker han montera ner den moderna idén att vetenskapen gett oss tillräckligt med kunskap för att förstå den riskfyllda, osäkra framtiden. Vi jagar därför efter tydliga mönster i samtiden, men det enda vi gör, är att packa in det okända och nya i befintliga tankestrukturer. Nya så kallade ”teorier” som vi aldrig testar mote verkligheten, vi bara genomför dem. Planlöst och arrogant.

Tillsammans med amerikanen Jim Manzi har Taleb gjort till sin mission att förkunna experimentets roll i samhällsekonomin. Konstnären, soldaten och entreprenören är Talebs hjältar. Varför? Jo, eftersom de samtliga riskerar att personligen förlora mycket för att lyckas. Bankmän, filosofer och journalister anser Taleb kan komma upp med all världens idiotier utan att det behöver påverka dem personligen. Risken externaliseras.

Manzi skriver att företaget Capital One genomför över 60 000 experiment per år och Google ca 12 000 per. Varför experimenterar vi inte mer, kan man undra. Manzi vill att politisk datainsamling (mining) ska öka till samma grad som i näringlivet, något som skulle kunna skapa en kultur som vågar ta ut svängarna i visionerna. När visioner släpps fria, kan de föras ned på jorden genom studier och experiment. Vilken samhällssektor är bättre på experiment och visioner än kulturens och humanioran? Vore inte detta ett fantastiskt uppsving för kulturens kris i samhällskroppen?

 

Läs hela texten här

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: